Naar het strand - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Sifra Vries - WaarBenJij.nu Naar het strand - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Sifra Vries - WaarBenJij.nu

Naar het strand

Blijf op de hoogte en volg Sifra

24 Februari 2016 | Madagascar, Toamasina

Dag allemaal,

Hier weer een update vanuit Madagascar. Bedankt voor al jullie reacties trouwens, leuk om te lezen!

Om nog even terug te komen op vorig weekend, dat was erg leuk.
Ik ben met een groepje dus naar een soort van resort achtige bestemming geweest. Klinkt heel duur, maar was eenvoudig maar goed. We hadden ook best nog mooi weer, veel zon, geen regen. Je mag dan echt wel oppassen voor de zon, zeker ik verbrand dan snel. Het strand vond ik mooi, ook zijn er best wel sterke golven hier, die dan mooi het strand oprollen. En het is ook nog eens de Indische oceaan! En verder genoten van de gezelligheid, prachtige sterrenhemel, kampvuur op het strand en natuurlijk de kokosnoot! Vers gekapt, en opgedronken met een rietje :-) Ook was er een lokaal dorpje vlakbij. Toen we daar langskwamen waren er gelijk bewoners/verkopers die zelfgebakken kokoskoekjes in verschillende varianten wilden verkopen aan ons. Deze koekjes lagen onverpakt op een schaal. Uiteindelijk heb ik het toch aangedurfd om hier een paar van te kopen. Als ze in de gaten kregen dat je interesse had, zwermden ze om je heen.

Ik vond het ook leuk dat er geen andere mensen waren behalve ons groepje. Sowieso zijn hier in de omgeving eigenlijk geen andere toeristen, iedere blanke die je hier tegenkomt komt van het schip. De stad Toamasina is verder weinig interessant voor toeristen. Weinig historie en weinig te beleven, vanuit toeristisch oogpunt. Dat maakt voor mij de plek nog wel een stukje unieker en specialer doordat je hier niet over de toeristen struikelt.

Maar er is genoeg te doen in de stad, volgens mij had ik al vertel over een bazaar/markt. Maar er zijn ook diverse eetgelegenheden waar je kunt eten. Ik ben al diverse keren uitgenodigd door mensen die in hun laatste week zitten en naar huis gaan. Bij wijze van afscheid nemen ze mensen mee die ze een beetje kennen. Echt heel leuk. De restaurants zijn inmiddels wel gekeurd hier en degene waar we heengaan zijn ook goed qua eten. Ze zijn vaak ook westers georienteerd. Ik was eerst wel wat voorzichtig, maar ben nog nergens ziek van geworden :-) Ook ijs heb ik tot nu toe hier kunnen eten zonder diaree op te lopen. Wat dat betreft ben ik blij dat het qua gezondheid nog goed gaat. Ik heb alleen een verkoudheidje gehad, maar dat vond ik niet echt verassend…

Iets wat wel grappig is dat hier veel Tuk Tuk's rondrijden. Volgens mij heb je die ook in Aziatische landen dacht ik. Voor nog geen halve dollar, rijd zo'n Tuk tuk je van A naar B. Ik plaats nog wel een keer een foto hiervan. Het is trouwens niet verstandig om er alleen op uit te gaan, er word steeds verteld dat we in groepen van het schip moeten afgaan. Niet dat het hier gelijk heel gevaarlijk is, maar er zijn al wel mensen onderweg overvallen. Ook onze dagwerkers geven aan dat ze na werktijd richting huis zich al niet meer veilig op straat voelen. Dat geeft toch wel wat aan, dat zelfs de lokale bevolking hier voorzichtig is.

Maar goed ik doe niet alleen maar leuke dingen hier, er word hier ook hard gewerkt ;-)

Ik weet niet of de meesten het weten, maar de EO (metterdaad) heeft hier afgelopen oktober gefilmd. Dit word deze maand uitgezonden op tv, de afleveringen zijn dus al bezig en volgens mij worden ze op donderdag en zondag uitgezonden. En anders kun je kijken op eo.nl/metterdaad. Dan vind je de afleveringen ook terug. Ik heb zelf al een paar bekeken, en je ziet heel eventjes het laboratorium ook voorbij komen. :-) Hopelijk hebben jullie dan ook een betere indruk van wat hier word gedaan. Er zijn hier trouwens wel vaker mediateams. Op dit moment worden er ook Ierse werknemers gevolgd, wat dan later weer op de BBC word uitgezonden. Een beetje reclame is niet verkeerd ;-)

Dagwerkers zijn trouwens lokale bevolking die (meestal) hier uit de stad Toamasina op het schip werken. Hiervoor krijgen ze ook een vergoeding. Mercy Ships zorgt op deze manier dus ook voor werkgelegenheid voor deze mensen! Dagwerkers worden vantevoren gescreend of ze wel betrouwbaar zijn etc.
Ook zijn er dagwerkers geweest die hebben aangegeven dat ze bij de Africa Mercy willen blijven. Zo zijn er een heel aantal afrikanen die al jaren op het schip leven en werken. Ze komen uit verschillende landen waar de Africa Mercy is geweest. Dus het zijn niet alleen maar blanken die hier werken. Dat vind ik dan wel weer mooi.

Zo eerst maar weer.

Goede week!

Sifra


  • 24 Februari 2016 - 21:24

    Laura:

    Hey Sifra,

    Klinkt alsof je het goed naar de zin hebt! Geniet ervan zowel van je werk als je uitjes in je vrije tijd! Echt mooi om dit mee te maken lijkt me! Enne leuk uniform hoor, staat je goed ;) Weer eens wat anders dan wit he?!

    Zet m op met alles! Be blessed!

    Lfs lau

  • 25 Februari 2016 - 12:14

    Petra:

    Hoi Sifra,

    Was weer erg leuk je verslag te lezen! Leuke dingen doen jullie. Volgens mij ben je al weer zo'n beetje op de heft van je tijd daar. De tijd vliegt.

    We hebben een paar afleveringen van Mercy Ships gezien. Grappig hoor, je kijkt er nu met heel andere ogen naar. Je bent dan niet in beeld, maar het idee dat jij daar ook loopt.

    Heel veel succes nog en plezier.

    Knuf, P

  • 25 Februari 2016 - 12:16

    Yolanda:

    Leuk je verhalen zo te lezen. Het is leuk om zo kennis te maken met andere culturen en gewoontes.
    Gaat het werk heel anders dan in Nederland of lijkt het wel op elkaar? Ik ben benieuwd.

    Groetjes vanuit nu zonnig Nederland...straks misschien weer hagel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sifra

Actief sinds 13 Jan. 2016
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 7010

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 11 April 2016

Met de Africa Mercy in Madagascar

Landen bezocht: